torsdag 19. september 2013

Billedgalleriet

I forbindelse med oppgaven om materialcollagen og fargeleggingen av plantegningen dro vi på Haugesund Billedgalleri og så årets filmfestivalutstilling. Utstiller i år er Mari Slaattelid, som er en av Norges største samtidskunstnere.

Den årlige Filmfestivalutstillingen er Kunstforeningens mest profilerte utstilling, og blir til gjennom et samarbeid med Den Norske Filmfestivalen og Haugesund Billedgalleri.

Mari Slaattelid er utdannet ved akademiene i Berge, Düsseldorf og Oslo, og regnes som en av de fremste Norske kunstnerne i sin generasjon.

Slaattelid arbeider hovedsaklig med maleri, men også med tegning og fotografi. I maleriet vektlegger hun billed-ideens sasmspill med uttrykkskraften i farge og overflate. Bildene kan ha innslav av tekstfragmenter, logo-lignende figurer og ornamenter, eller det kan være rene landskaper.


   Jeg har ikke vert på så mange utstillinger, og kan synes det er vanskelig å forstå seg på endel store kunstverk. Samtidig kan det være interessant å se hvor "langt" en kunstner kan gå i sin søken på "det rette uttrykket". Denne utstillingen hadde såpass store kunstverk at jeg ikke kunne se for meg noen av dem i mitt hjem, men jeg kunne likevel se at bildene hadde en slags sammenheng, og at kunstneren ønsket å formidle et budskap. Kunstneren brukte symbolikk som stjerner og ornamenter i sine malerier.

Personlig kan jeg ikke si at noen av kunstverkene appellerte til meg personlig, men jeg kan se for meg noen av dem brukt som utsmykninger i offentlige rom. Jeg kan gjerne se for meg at jeg kan få brukt et eller flere av bildene i interiøroppgaver senere i skoleåret. Ellers tenker jeg at selv om ingen av kunstverkene appellerte til meg, kan en bildeutstilling uten tvil være med på å gi meg inspirasjon til "mitt viktigste" kreative området, som er tekst- og musikk komponering. Det å se andre sine kunstverk, enten man liker, eller ikke liker det man ser setter prosesser igang om man er åpen for det. 

Nedenfor legger jeg ut noen av kunstverkene med litt tekst til hvert av dem der jeg skriver litt om størrelse, teknikk som er brukt, og dato. 

Promesse de bonheur 5 
160 x 160 cm. Lakk på pleksi. 2013

Festival
75 x 105 cm. Olje på aluminium. 2012
Dette maleriet skiller seg ut fra de andre både i farge og mønster. Bildet består av grånyanser med med bare noen små lilla elementer til dekor.


Opning, Afrika/Opening Africa
120 x 85 cm. Olje på pleksi. 2012


Fondbilde
Konstellasjon/Constellation
160 x 130 cm. Akryl på pleksi. 2013
Stjernen er en fellesnevner for mange av maleriene. Jeg vil derfor si at det er naturlig å ha dette maleriet som fondbilde i denne utstillingen.


Svart bilde/Black painting
160 x 160 cm. Lakk på pleksi. 2013

 Ideelle problemer/Ideal Problems
160 x 160 cm. Olje på pleksi
Dette maleriet skiller seg ut ved at det ikke er verken ornament eller stjerne som tema. Maleriet er lyst, med lite kontraster både i form og farge. Fargenyanser er vel mer riktig å si.




Fondbilde
L'Ignoranza
130 x160 cm. Olje og lakk på pleksi. 2013
Som ved det andre fondbilde er det her valgt et maleri med et motiv som er et gjennomgangstema i utstillingen. Her er det ornament som er tema.



Non-Food
125 x 180 cm. Lakk på aluminium, 2011
Dette er et dobbeltbilde, noe vi så flere av i utstillingen. Selges som et. Prisen på dette er kr. 210.000,-


 Maleriene jeg har valgt å ta med i blogg-innlegget har jeg valgt utfra gjennomgangstema i utstillingen, samt noen kontraster som skilte seg litt ut fra øvrig utstilling.

Vi brukte siste del av tiden på å se andre kunstnere sine verk. Her var det mye forskjellig å se, alt fra malerier i forskjellige stilarter, til skulpturer. Variasjonen i disse andre verkene satte tankene mine i sving, og jeg kan lett se for meg at jeg kan få nytte av både malerier og skulpturer i min personlige, kreative verden.

I skolesammenheng kan jeg helt klart se for meg at jeg kan bruke bildene i senere skoleoppgaver. Det å kunne bruke Norsk kunst og sette inn i interiør kan være med på å sette den siste "prikken over i'en". For design av offentlige rom er det selvsagt viktig å kunne noe om kunst, og jeg synes det er viktig å bruke "våre egne" kunstnere og vise fram i offentlige rom.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar