søndag 22. september 2013

Hans Wegner

Hans Wegner, født 2. April i Tønder i Danmark, var en Dansk møbeldesigner. Wegner tok fagbrev som møbelsnekker i 1931, utdannet seg videre ved Det Teknologiske institutt i København og ved Kunst- og håndverkssskolen. Han tok eksamen som arkitekt i 1938. Etter endt utdannelse arbeidet han som møbeldesigner for Arne Jacobsen og Erik Møller. I 1943 åpnet han sitt eget tegnekontor i Gentofte, der han tegnet møbler for flere danske møbelverksteder.
Hans Wegner har utmerket seg som en av Danmarks mest kjente formgivere, og er kjent for å bruke gamle modeller som utgangspunkt for egne design. Hans sans for god form, forenkling og behandling av treverket viser igjen i hans personlige preg på møblene. Hans Wegner er blant annet kjent for sine designerstoler "Y-stolen", "Påfuglen" og "Skallstolen". Han har mottatt flere prestisjetunge priser for sine flotte design, og arbeidet hans er både kjent og kjært selv i vår tid. 

"Y-stolen" (CH24) har fått navnet etter den karakteristiske "y" som er i ryggen. Den har også fått navnet "The Wishbone Chair". Hans Wegner ønsket å skape en stol som både var organisk enkel, samtidig skulle den være skulpturell flott å se til, god å sitte i , og stabil. Stolen er laget utelukkende av bærekraftige hardtre.Bøk, eik, ask og lønn kommer fra Danmark, mens valnøtt og kirsebær hentes fra USA. Tørketiden på de forskjellige tresortene tar fra 3 til 10 mnd. Selve produksjonen av en stol tar mellom 4 og 6 uker.

Oppgaven vår var å fargelegge "Y-stolen", "Skallstolen" og "Påfuglstolen", designet av Hans Wegner. 

 Y-stolen 
Jeg valgte å fargelegge en turkis Y-stol etter et bildet funnet på nett. 

Under viser jeg mine to fargelegninger av "Y-stolen" med to forskjellige teknikker. 

Mitt første forsøk var å bruke Promarkertusjer. Det var vanskelig å skyggelegge på så små områder. Jeg hadde ikke godt nok utvalg av turkisnyanser, og føler fargeleggingen ble noe "ustabil". 

På andre forsøk brukte jeg akvarellfarger i kombinasjon med promarkertusjer. Blenderen til Promarker var fin å arbeide med for å få fargene til å flyte fint utover. Jeg synes det ble noe lyst, og vanskelig å se skyggeleggingen, derfor valgte jeg å forsøke med promarkertusj oppå for å få mer liv i tegningen.   

Jeg synes fargelegging/skyggelegging er veldig vanskelig, og ser at jeg trenger mye øving på dette området. Jeg tror jeg kan få bra resultater med å kombinere farger og tusjer.

Skallstolen
Hans J. Wegners skallstol, også kjent som CH07, er en av hans mest gjenkjennelige design. Stolen, som også er kjent som "den smilende stolen" på grunn av sitt oppoverbøyde sete, viser med sine myke linjer og organiske former at Wegner hadde en unik forståelse for de muligheter og utfordringer som treet gir en designer. For å skapeytterligerer stabilitet til den trebente stolen designet Wegner dobbeltstøtten, som gir stolen det meget dynamiske uttrykket samtidig som den styrker ryggen.

Jeg valgte å fargelegge "Skallstolen" etter et bilde jeg fant på nettet.

Her har jeg brukt promarkertusjer på hele tegningen, og akvarellfarger på stolrygg og stolsete. Er litt usikker på om det ble nok skygge på dette, tenker mulig jeg burde brukt en brunere farge til skyggeleggingen av sete og stol. Jeg ser også at ikke alle strekene er like "rene", det kommer av at det er vått ark, og veldig liten tegning. Arket er nok ikke helt tørt enda, så litt misvisende blir skyggene her vil jeg tro. Vanskelige greier...



Påfuglstolen









Det å legge ut bilder av fargelegginger er ingen enkel sak...jeg synes tegningene mister endel av "livet" i seg...vanskelig å få tatt bilder i rett lys...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar