Likheter/ulikheter
I denne oppgaven skulle vi lage en collage med virkelige materialer. Vi skulle selv bestemme oss for kunde og type rom, og velge materialer utfra det. Krav til materialplanen var at vi skulle ha minst 8 materialer med. Vi skulle også jobbe bevisst utfra likheter og ulikheter i materialene.
Jeg valgte å se for meg at jeg skulle innrede et rom for en tenåringsjente på 13 år. Jenta er veldig glad i alt som er lyst, liker ikke for store kontraster eller for mange sterke farger. Detaljer, "nips" og sminke derimot, er interessante tema. Jenta ønsker seg et lyst rom i romantisk stil med plass til gjester og kos.
På gulvet er det tenkt lys eikeparkett, og på vegger er det tenkt kremfarget tapet.
Det er tenkt å ha en liten sofakrok i lyst fløyel-stoff med en litt grov, vevd struktur for å bryte med det glatte gulvet og de glatte veggene.
Det er tenkt å ha detaljelementer i stål på håndtak og møbelbein for å få inn noen kontraster som kan skape dynamikk i rommet. Gjentagelse av stålelementer binder sammen elementene og skaper rytme i interiøret.
Malt tre i fargen Letthet, fra Jotun, er tenkt å brukes på seng, skrivepult, sminkebord og sofabord. Likheten i materialvalget binder sammen elementer i rommet, og skaper harmoni i interiøret.
I sofa og seng er det tenkt å ha puter i brun, lilla og turkis som en kontrast til det ellers "hvite" rommet. Teppe på gulvet er tenkt plassert under sofabord, og med dets grovvevde struktur vil dette stå i stor kontrast til interiørets glatte overflate.
Det er tenkt å ha lyse gardiner, med blomster i samme farge som putene i turkis og brunt. Her er det likheter i fargevalg, mens det er ulikheter i mønster. Det er også tenkt å ha et ullteppe ved sengeenden. Dette skaper likhet med lilla puter, samtidig som det skaper ulikhet i stoffvalg.
Et lyst, gjennomsiktig stoff er tenkt å brukes som forheng på garderobe og sminkebord. Stoffet er med på å understreke den romantiske stilen, og er med på å "lette" uttrykket i interiøret.
Likheter: Putetekstiler, skitne farger, lys tapet, lyse tekstiler, struktur i ullteppe og møbelstoff
Ulikheter: Teppe- gardin, struktur/tekstur på tekstiler, stål - alt, ulike trestrukturer, mønster i gardin - ensfargede tekstiler og overflater.
Den videre prosessen i oppgaven om likheter/ulikheter var å fargelegge en plantegning med fargene vi hadde valgt ut til rommet. Vi kan selv velge om vi ønsker å fargelegge med fargeblyanter eller Promarker-tusjer. Jeg har aldri før brukt disse tusjene, men har valgt å gjøre det fra starten av dette skoleåret. Dette fordi det letter arbeidet mye, men også i håp om at det vil bli et "proffere" uttrykk når jeg får mer erfaring.
Her har jeg fargelagt sofaen og teppet. Teppet er "grov-flosset", og gav meg utfordring med en gang. Jeg valgte å prøve meg fram på et blankt ark først for å se hvilket uttrykk som ble best. Jeg endte opp med å "prikke" over hele teppet med en mørk blå-turkis farge først, for deretter å fargelegge over med en lysere. Til slutt forsøkte jeg å skyggelegge litt rundt bordet. Jeg ser at jeg har et stykke igjen før jeg får et resultat jeg kan være fornøyd med, men til å være første forsøk er det ikke så verst. Skyggeleggingen av sofaen forandret seg veldig etter at tusjene tørket, så det må jeg ta lærdom av også. Min første blomst kan man ikke si jeg har vert så heldig med heller.
Likheter: Putetekstiler, skitne farger, lys tapet, lyse tekstiler, struktur i ullteppe og møbelstoff
Ulikheter: Teppe- gardin, struktur/tekstur på tekstiler, stål - alt, ulike trestrukturer, mønster i gardin - ensfargede tekstiler og overflater.
Den videre prosessen i oppgaven om likheter/ulikheter var å fargelegge en plantegning med fargene vi hadde valgt ut til rommet. Vi kan selv velge om vi ønsker å fargelegge med fargeblyanter eller Promarker-tusjer. Jeg har aldri før brukt disse tusjene, men har valgt å gjøre det fra starten av dette skoleåret. Dette fordi det letter arbeidet mye, men også i håp om at det vil bli et "proffere" uttrykk når jeg får mer erfaring.
Her har jeg fargelagt sofaen og teppet. Teppet er "grov-flosset", og gav meg utfordring med en gang. Jeg valgte å prøve meg fram på et blankt ark først for å se hvilket uttrykk som ble best. Jeg endte opp med å "prikke" over hele teppet med en mørk blå-turkis farge først, for deretter å fargelegge over med en lysere. Til slutt forsøkte jeg å skyggelegge litt rundt bordet. Jeg ser at jeg har et stykke igjen før jeg får et resultat jeg kan være fornøyd med, men til å være første forsøk er det ikke så verst. Skyggeleggingen av sofaen forandret seg veldig etter at tusjene tørket, så det må jeg ta lærdom av også. Min første blomst kan man ikke si jeg har vert så heldig med heller.
Her har jeg fargelagt stol, puff og kjøkkenstoler.
Videre har jeg fargelagt resten av blomstene, lampene og gulvet. Gulvet er tenkt i lys eik. Jeg har studert bilder i læreboka for å se hvordan de har gått frem når de har fargelagt gulv. Jeg har studert skyggeleggingen, og strekene som viser at det er et tregulv. Jeg håper å klare å få frem dette uttrykket når jeg får mer erfaring. På denne tegningen synes jeg skyggene ser ut som "skitne flekker" uten system.
De siste blomstene ble bedre enn den første. Lampene fikk nok for mye gult inni, men jeg fikk likevel frem tanken med at det er en lampe. Utfra materialcollagen skulle det være lilla teppe i sofaen, og puter i brunt, turkis og lilla. Da det ikke var puter i sofaen på plantegningen valgte jeg å fargelegge lampene lilla for å få frem at jeg har den fargen i collagen. Det var tenkt blomstrete gardiner, men det kommer heller ikke frem på tegningen. Jeg føler dermed at jeg ikke har fått frem så mye av fargevalget fra collagen. Jeg fikk frem at hovedfargen i møbler går i hvit-toner.
Her har jeg avsluttet fargeleggingen av gulvet med å tegne blyantstreker over gulvet for å få frem at det er et tregulv. At strekene ikke er geometriske er et bevisst valg, jeg ønsker å komme frem til et litt "kunstnerisk" uttrykk når jeg har fått mer erfaring. Mitt mål er ikke "korrekt" fargelegging, men et ledig uttrykk som likevel kan sette eventuelle kunder i stemning. Jeg tror at en slik "forenkling" av teknikk gir et mer profesjonelt uttrykk, i tillegg til at det forenkler arbeidet, som igjen skaper effektivitet i arbeidet.
De følgende bildene er like, men fargene vises forskjellig likevel pga lyset. Jeg velger å legge ut begge, da jeg synes de alle viser noe bra.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar