onsdag 27. november 2013

Grønn utstilling

Denne uken har vi jobbet med tema utstilling. Vi skulle se for oss at vi arbeidet som farge og materialkonsulent på et byggvarehus - f.eks. Obs Bygg eller Byggmakker.
Hver enkelt i klassen fikk tildelt en farge som det skulle legges hovedvekt på i utstillingen. 
Jeg fikk fargen grønn.

Utstillingen sett ovenfra

Krav:
Bruke fargen i ulike nyanser
Jobbe med mønster og tekstur
Minst 3 ulike materialer
Være bevisst på en eller flere trender fra høsten 2013
Jobbe med dybder

Jeg brukte tid på ide-fasen, laget moodboard på Pinterest, laget tankekart og skisserte. Jeg var innom flere tema jeg kunne bruke, og endte opp med å velge miljø som hovedtema, med vekt på gjenbruk. Det å tenke miljø, gjenbruk og redesign er en trend som har gått over flere år, og jeg tror det er en trend som er kommet for å bli. Vi har levd i et "bruk og kast" samfunn gjennom en årrekke, så jeg tror designere også ser nytten av å profilere miljøet. Fargen grønn blir brukt som merking på miljøvennlige produkter osv, det ble derfor naturlig for meg å velge miljø som hovedtema. 

Jeg fant materialer på skolen, i tillegg til at jeg var på "Skattkammeret", en gjenbruk-stasjon i nabokommunene, og hentet to flasker og en blomsterpotte. Av materialer har jeg brukt glass, tre, tapet, papir, møbelstoffer, teppeprøver, fleece, bomullsstoff, knapper. Jeg har jobbet med ulike nyanser, mønster og teksturer i utstillingen. Jeg har også vert bevisst på dybde i utstillingen, samt vert opptatt av at utstillingen har et hovedfokus der "ting skjer", og latt resten av utstillingen gli utover i renere flater.

Jeg hadde skisset, og gjort meg noen tanker om hvordan utstillingen skulle bygges opp, så selve grovarbeidet gikk forholdsvis raskt. Jeg brukte litt ekstra tid på de siste detaljene, litt små-pirk før den siste finishen. 

Utstillingen viser materialer som frister til oppussing, samt at flaske, knapper, fargeprøver tipser om gjenbruk og fornying av ting man allerede har, men med enkle grep kan fornye. 



Bilde av hele utstillingen tatt litt ovenfra. En utstilling gjort i et klasserom innbyr ikke alltid til stilrene bakgrunner, og dessverre kom jeg litt for sent på at jeg burde dekket med hvite plater også utenfor selve utstillingen. Jeg har likevel med dette bildet fordi det her vises bedre hvordan jeg har tenkt med hensyn til det å bryte linjer gjennom hele utstillingen. 











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar