tirsdag 10. desember 2013

Le Corbusier

Le Corbusiers salongstol LC4 er hans mest kjente møbel. Selv anså han at han ikke hadde skapt et møbel, men en "hvilemaskin". Stolen brøt radikalt med møbelidealene som eksisterte på den tiden, likevel ble den svært anerkjent, spesielt for den høye komforten. Stolen kan justeres i ulike vinkler mot understellet, noe som gir ulike sitte- og liggestillinger. Stolen ble designet i 1929, og ligner kanskje mest på en tannlegestol eller en sofa hos en lege. Madrass og nakkepute er i skinn, rammen er i stål. Jeg er usikker på om understellet er i tre eller stål. Madrassen hviler på tversgående fjærer, som er med på å gi brukerne opplevelsen av å "flyte oppi" stolen uten at man belaster noe som helst punkt på kroppen. 

På en klassetur med Etne VG2 Design i vår, fikk jeg muligheten til å prøvesitte denne fantastiske stolen. Jeg kan trygt si meg enig i at dette er en hvilemaskin. Uten tvil et møbel jeg svært gjerne skulle hatt i min stue! Nå er det engang slik at prisen ikke stemmer helt overens med min lommebok, så det blir nok ingen slik hvilemaskin i min stue - i uoverskuelig framtid iallefall;) 

Oppgaven denne gang var å tegne denne fantastiske hvilemaskinen. Jeg lagde meg et "lysbord" av en gammel skapdør, med spotter plukket ut av et bokskap jeg har i stua, og tegnet omrisset. Deretter fargela jeg stolen ved hjelp av fargeblyanter og Promarker tusjer. Det er ingen enkel sak å tegne et svart møbel, derfor brukte jeg både farger og tusjer. Etter mine tegneerfaringer sier jeg meg noenlunde fornøyd med resultatet :)

Le Corbusiers salongstol LC4
  


Le Corbusier er en kjent arkitekt og designer, født i den sveitsiske byen La Chaux-de-Fonds. Han var sønn av en gravør. Fra 1901 studerte han på kunstskolen i hjembyen. Han skulle bli klokkegravør som faren. Le Corbusier utviklet en interesse for tegning, og en lokal maler overbeviste han om å studere arkitektur.
Like etter hans 18 års dag, i 1905, fikk han i oppdrag å designe og bygge en villa for et lærerpar i byen. Innen 1908 hadde han designet og bygget to villaer i byen.

Som arkitekt hadde han en egen måte å designe på. Gjennomsnittshus tegnet av Le Corbusier bestod i utgangspunktet bare av et stort rom. Stuen tok ca halvparten av grunnflaten, og var i full høyde. Resten av huset var delt i to etasjer. 5 prinsipper han brukte, spesielt i tidlig design: 1. Stolper av armertbetong sammen med gulv i samme materiale slik at hagen kunne fortsette under huset. 2. Takterasser for å minske arealet huset opptok. 3. Åpen løsning for fleksibel innredning. 4. Horisontale vinduer for jevnere fordeling av lys. 5. Slett fasade for funksjon og estetikk. Ellers kan man si om designeren at han benyttet seg av prinsippet om det gylne snitt gjennom store deler av karrieren.

I 1928 begynte Le Corbusier å eksperimentere med møbeldesign. Han definerte blant annet møbeltyper inn i tre kategorier: Type-behov, type-møbler og menneske-lem objekter. LC4 kommer inn under kategorien menneske-lem objekt. Stolen er som tidligere beskrevet helt fantastisk å sitte/ligge i.


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar