mandag 16. desember 2013

Ekteparet Eames

Ekteparet Charles og Ray Eames designet mye sammen, og selv om mange av deres design bare ble oppført med Charles Eames er det i senere tid blitt klart at Ray også var medvirkende til mange av de. Ekteparet har gjort store bidrag til moderne arkitektur og møbeldesign. De har også jobbet innen industriell og grafisk design, kunst og film. Ekteparet har også gjort seg fortjent til både anerkjennelse og priser for deres arbeid.  Ofte var de forut sin tid, og har designet utallige verk som selv idag er populære. Dette sier mye om deres dyktighet og framtidsvisjoner. Estetikk, funksjonalitet og kvalitet som "varer og varer". 


På 50-tallet designet de Plastic chair, og da en ansatt fikk barn kom Charles på at han skulle lage meier på stolen slik at hun kunne sitte godt når hun ammet. Det gikk ikke lang tid før flere ansatte ønsket seg denne gyngestolen, og idag er stolen et kjent designikon. Stolen er stilren, liten og nett, og kan like godt brukes som ammestol, som en lekker del av sofagruppen.

Her har jeg tegnet av omrisset av sPlastic chair med hjelp av mitt hjemmelagde, provisoriske lysbord. Jeg fargela først en stol i blått, men var skikkelig uheldig med skyggelegging og fargesammensetninger så jeg gikk for et nytt forsøk. Jeg hadde dessverre bare 2 nyanser av rødt, så jeg gjorde det beste jeg kunne ut av det. 
Bilde tatt nattestid med mobil, så kvaliteten er ikke bra...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar